Rassd Tunisia - 1er site d'information en Tunisie

“#الشعب_يريد_إسقاط_النظام” و”#ارحل” يطاردان السيسي

ليلة ثورية بامتياز، مرت على مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، حيث تصدرت وسوم "#الشعب_يريد_إسقاط_النظام"، مدعوماً بـ 300 ألف تغريدة، و"#ارحل"، و"#اوصف_السيسي"، قائمة الأكثر تداولاً على "تويتر"، قبيل ساعات من يوم الجمعة، إذ دعا المقاول محمد علي، المواطنين للنزول ضد الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وكان علي طالب المغردين بالتدوين على الوسوم السابقة من خلال صفحته الشخصية على موقع فيسبوك، مع غياب لافت للوسوم المعروفة للكتائب الإلكترونية والأذرع الإعلامية، إذ سيطر عليها الارتباك وسط دعوات الثورة والمطالبة برحيل السيسي.

كما دعا ناشطون لتغيير صور الحساب الشخصي للون الأحمر، في إشارة إلى فشل إدارة السيسي وازدياد الدم والفساد.

وكتب محمد أبو طاحون: "‏ملعون جنابك.. واللِّي جابك.. واللِّي سابك.. واللِّي يوم بَرر خرابك.. واللِّي ساندوا في يوم نظامك.. واللِّي صَدَّق يوم كلامك. #الشعب_يريد_إسقاط_النظام". كما وغرد حساب يحمل اسم "كلنا محمد علي": "‏اليوم 20 ـ 9 ــ 2019 سيخلد في تاريخ مصر… سيعرف أبناؤنا أننا نزلنا نقول للظالم كفاية.. نزلنا نقول للقاتل كفاية… نزلنا نقول للمستبد كفاية… نزلنا نقول للي باع أرضنا كفاية. #الشعب_يريد_إسقاط_النظام #ارحل".

وقال وليد: "‏يوم الجمعة هنوحد هتافنا ونقول بأعلى صوتنا يوم الجمعة حياة أو موت. #الشعب_يريد_إسقاط_النظام".

وطالب حساب "حكم القاضي": "#الشعب_يريد_إسقاط_النظام.. بكرة لازم كلنا ننزل مع بعض من غير أي شعارات حزبية.. نازلين منشان فيه مجموعة من الشرفاء بتراهن علينا.. لو ما نزلناش المجموعة دي حينهوا عليها وحنظل ليوم القيامة كدا مستعبدين ومن غير كرامة برة وجوة".

وكتب حساب "عصفور": "‏‎#اوصف_السيسي لما الظلم يحكم ويتحكم ويسود جرذان كتير. بتتنطط وتعمل أسود.. أيامكم جاية وهتتزاحم على الجبلاية القرود.. وهتعيشو يا خونة أيام الخوف والرعب وأكتر بكتير من اللي عاشها الشعب.. وهيهز ديله ويتمسح كل اللي كان على الأحرار بينبح وبيجعرن وعامل ك ل ب".

ووصف بسام محمد: "‏رئيس فاشل اقتصاديا وسياسيا هو والحاشية بتاعته. اوصف_السيسي".

بينما قال محمد سهمود: "‏‎#اوصف_السيسي.. بجد كفاية ظلم.. كفاية تحرش.. كفاية اختفاء قسري.. كفاية قرف". وكتبت تسنيم: "‏يسقط يسقط حكم العسكر.. لو مش فاهم تاني نفسر .. حكم العسكر يعني نجوع.. تفتح بؤك لا ممنوع. #ارحل #الشعب_يريد_إسقاط_النظام".

وغرد "النمر الأسود": "‏‎#ارحل.. وحشتنا أيام زمان والدفى كان مالي الميدان. هننزل ونهتف ونرجع نقول يسقط حكم العسكر.. محدش هيحس باللي كنا حاسين بيه في 25 يناير غير اللي كان معانا في الميدان. هتافات بالملايين مسلم ومسيحي كلنا أولاد الوطن كلنا واحد. سيناريو السيسي على وشك الانتهاء".

600 1880 - "#الشعب_يريد_إسقاط_النظام" و"#ارحل" يطاردان السيسي

قد يعجبك ايضا