الوضع الوبائي في تونس
الحالات
90٬213
الوفيات
2٬935
مريضة حاليا
21٬975
حرجة
287
الحالات التي شُفيت
65٬303
أخر تحديث بتاريخ 11/25/2020 الساعة 2:14 م

#القاهرة_تستعد يتحول إلى منصة سخرية من برلمان السيسي

في محاولة للترويج للمرحلة الثانية من انتخابات البرلمان في مصر، دشنت الكتائب الإلكترونية لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي وسم “#القاهرة_تستعد”، ونشرت عبره صوراً للجان انتخابية أقرب في شكلها للمسارح مع صور ومجسمات للبرلمان المرتقب.

وحقق الوسم المدعوم من المواقع المؤيدة والصور المصاحبة له نتيجة عكسية، فتحول إلى منصة للسخرية من الانتخابات ومن النظام الذي يبحث عن “اللقطة” و”التمثيلية”، حسب المغردين.

ونشرت مشيرة صبيح صور اللجان وعلقت: “‏دي الانتخابات أنتم متأكدين مش مهرجان الجونة. #القاهرة_تستعد”.

وسخر حساب “مدكور”: “‏دي غالباً وسائل إيضاح عاملينها مخصص للمرشحين عشانها يعرفوا ايه هو البرلمان اللي رشحوا نفسهم ليه”.

وكتب خالد الشبراوي: “‏أنا بعد مشفت انتخابات أمريكا والحريات والديمقراطية والشفافية… معتقدش إن اللي بيحصل في مصر ده نقدر نقول عليه انتخابات… #القاهره_تستعد”.

وتساءل مصطفى إبراهيم عن صور اللجان: “‏‏حد يقنعني ازاي دي انتخابات. #القاهرة_تستعد”. وسخرت هبة: “‏ده مدخل لجنة انتخابية يا جماعة مش مدخل مجلس النواب… الحكومة بتدلع الشعب. #القاهرة_تستعد”.

ودعا نجيب الناخبين ساخراً: “‏#القاهره_تستعد… صوتك أمانة… ما تفرطش فيه بأقل من200 جنيه وكرتونة”. ونشر حساب “خمسة بالمصري”: “‏إلحق… العالم واقف على رجل بسبب انتخابات أمريكا وده بيقولك#القاهرة_تستعد عشان عندها انتخابات مجلس النواب”.

وتعجب طلعت من ورقة الخمسين جنيهاً: “‏عجبا لهذه الورقة النقدية!! عاجزة عن شراء كيلو لحمة بهايم… ولكنها قادرة على شراء مواطن  يزن 100 كيلو. #القاهرة_تستعد”.

وعلى لسان الجنيه كتب أحمد: “‏الجنيه: بعد ما كنت بجنية دهب يوصل بيا الحال وابقى إيد المفتاح كده كتير يا عسكر. #القاهره_تستعد”.