الوضع الوبائي في تونس
الحالات
94٬980
الوفيات
3٬153
مريضة حاليا
22٬601
حرجة
299
الحالات التي شُفيت
69٬226
أخر تحديث بتاريخ 11/29/2020 الساعة 5:58 م

سخرية من أستاذ علوم سياسية مؤيد للسيسي

بمقطع فيديو وتغريدة، أثار أستاذ العلوم السياسية والمذيع معتز عبد الفتاح السخرية على مواقع التواصل الاجتماعي، نظراً لما اعتُبر فضحاً لأسباب رغبة النظام المصري بنجاح دونالد ترامب في سباق الرئاسة الأميركي المشتعل حالياً.

عبر حسابه الرسمي كتب معتز عبد الفتاح ‏”إيه الفرق بين بايدن (المرشح الديمقراطي جو بايدن) وترامب في التعامل مع مصر؟ بايدن هايلعب في مناخيرنا وودننا، بس مش هيرجع الإخوان”. 

‏وفي برنامجه على قناة “المحور” الفضائية قال “على المستوى الشخصي أتمنى هزيمة بايدن، بايدن هايقرفنا هنا في مصر، على عكس ترامب كان سايبنا براحتنا، بايدن مش هايسكت، مش هايسيبنا في حالنا. هايلعب في ودانا. هايسألنا. عندكم أحزاب؟ عندكم معارضة؟ السجون اللي فيها محبوسين ليه؟”. 

متعجباً كتب حساب “جناب الكومندة”: ‏”يا ديني، إيه اللي معتز عبد الفتاح بيقوله ده”٠

وبسخرية علق حازم عبد العظيم ‏”هههههههه لا بجد مش قادر والله.. كنت بشرب كباية شاي المرة دي.. واندلقت من الضحك… كويس جت على مناخيرنا وودننا… طيب ترامب كان بيلعب فين… حقا إنها علوم سياسية”. 

وخاطبه محمد فريد ‏‎”في بلاد العرب و الحكام العرر، العاهرة تضع مقاييس العفة والشرف.. الجاسوس يضع شروط الوطنية والولاء.. الزنديق يشرح أركان الإسلام.. الكافر يضع شروط الإيمان.. واللص يتكلم عن الإصلاح ومحاربة الفساد. و معتز عبدالفتاح يُدرس سياسة”. 

وكتب أحمد سعد “‏هايسألك فعلا في قادة ولا لأ، في أحزاب و لا كله بيسقف، عندك مجتمع مدني يا بيه، السجون فيها مين. معتز عبد الفتاح بمنتهي الأريحية بيقول ليه بادين وحش على مصر السيسي”. 

وغردت ندا “‏الكلام ده عيب يا دكتور على فكره وحراااااام، ليه بس كده يا ترامب؟ عموماً عايزة أقولك حاجه صغيرة خالص، لو بايدن شاف أن مصلحة أمريكا مع الإخوان هايرجعهم. تعددت الوجوه ويظل قبح الرأسمالي ثابت… اتعلموها بقا”. 

واستنتجت صاحبة حساب “مسلمة”: “آخر حاجة قالها هي اهم حاجة فى الفيديو. لما قال بس احنا مش سذج وهانبتدي نكلمهم بطريقة تانية ونحرك أدواتنا، وهتلاقوا وفود رايحة ووفود جاية- العسكر عندهم لكل مرحلة خطة دنيئة، بنفس الأدوات القذرة :إعلام، نشطاء، أحزاب”. 

وتعجبت رانيا منصور من تخصصه العلمي “‏أنا مبهورة الحقيقة بالأسلوب المبربر فى الكتابة، جديدة سياسة المناخير دي علينا، الله عليك يا أستاذ. بس إنت متأكد إنك خريج علوم سياسية؟ ولا دا قسم جديد فتحوه في سياسة و اقتصاد اسمه علم المناخير؟”.