Take a fresh look at your lifestyle.

مصريون يهاجمون السيسي بعد فشل مفاوضات #سد_النهضة

بعد فشل الجولة الفنية الرابعة من مفاوضات سد النهضة التي عُقدت أمس في العاصمة الإثيوبية أديس أبابا، أحيا مغردون مصريون وسم #سد_النهضة، منتقدين نظام الرئيس عبد الفتاح السيسي وفشله في مواجهة كارثة ضياع مياه النيل، ووصفوه بالفاشل في الملفات الداخلية والخارجية.

وكتب حساب "كان ياما كان" بمناسبة اقتراب ذكرى ثورة 25 يناير: "‏‎#نازلين ولا هنسبها تخرب… الخطر مش هنحسه دلوقتي لو فضلنا ساكتين #سد_النهضة هيعطّشنا وهيبوّر أرضنا ومش هيعرف يعيش إلا أصحاب المال وبقية الشعب هياكل في بعضه… الله يرحم من كان مخلصا في حب وطنه… #سعد_الدين_الشاذلي كان من أخلص رجال القوات المسلحة".

وسخرت نهال أحمد: "‏‎#سد_النهضة.. ما طبيعي لازم تفشل ده مش شكل اتفاقية ده لعبة فتاحي يا وردة.. وبيرلا بيريلله.. رئيس موكوس".

وغرد حساب "دكتور شديد قوي": "‏‎#عاجل المصري اليوم.. وزارة الري: لم نصل لتوافق في اجتماعات ‎#سد_النهضة… ‎#السيسي: أنا عمري ضيعتكم قبل كده… هو كان قصده هيضيعكوا بعد كده وهيضيع وهيضيع".

وعلق جمال عبد الحميد: "‏‎لا يا بيه دول ببوجعوا بطننا علشان نرضى بالاتفاق التصحري اللي غالبا تم الاتفاق عليه بين المخابرات وإثيوبيا برعاية أميركية.. كل كلامي اجتهادات طبعا مفيش لا مصدر ولا معلومة".

بينما وجه حساب "محمد الدرة الشهيد" حديثه للجيش: "‏نداء إلى الجيش المصري لو عايز تحارب سد النهضة أهو.. لينا إيه في ليبيا عايزين شريان الحياة يا جيش. ‎#سد_النهضة".

وذكر محمد: "‏كم أزمة وكام مشكلة وكام مصيبة وخساير مش بس السد.. فاكرين لما عملنا اتفاقية وجيبنا غاز نسيلو بـ15 مليار من إسرائيل علشان نسيّله ونصدّره علشان عندنا اكتفاء ذاتي من الغاز.. الاتفاقية اتلغت يعني الغاز عندنا وهنشربه.. إسرائيل وقبرص واليونان عملوا اتفاقية بدون مصر ونلبس 15 مليار غاز. #سد_النهضة".

وتوقع محمد المحترف: "‏مفاوضات ‎#سد_النهضة فشلت.. كدة بقى لازم نحارب تركيا فى ليبيا!".

كذلك، سخر محمد أبو المجد: "‏بقولك إيه يا بلحة أنت تفتح كشك سجاير وسيبك من الرئاسة دي يا فاشل.#سد_النهضة".

وطالب حساب "اسلمي يا مصر": "‏‎#سد_النهضة.. عايزين بقي زي ما كنا رجالة في الكلام عن تركيا نتكلم شوية عن إثيوبيا اللى بتدّينا على قفانا".

وعلى طريقة السيسي، كتب عمرو: "‏أيوه أنا مضيت على الاتفاقية سد النهضة يتبني وهسيب مياه النيل.. هوا عشاني ده عشان ماسر تشرب من مياه المجاري وتحلية مياه الصرف الصحي. #سد_النهضة".

600 103 - مصريون يهاجمون السيسي بعد فشل مفاوضات #سد_النهضة

قد يعجبك ايضا
error: جميع الحقوق محفوظة © رصد التونسية