Rassd Tunisia - 1er site d'information en Tunisie

سخرية من مبادرة السيسي “دراجة لكل طالب”….”سبوبة جديدة في تعليم ووطن ضايع”

استقبل مغردون مصريون، بالسخرية، المبادرة التي أطلقتها وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في نظام الرئيس عبد الفتاح السيسي، بامتلاك كل طالب جامعي دراجة هوائية، بداية من العام الدراسي القادم، وذلك عن طريق بيع الدراجات بالتقسيط للطلبة.
وشهدت الكتائب الإلكترونية والأذرع الإعلامية تطبيلاً استمر لعدة أيام، وإفراد مساحات واسعة لشرح الفوائد، والتغريد على الوسم القديم #دراجة_لكل_مواطن، للترويج للمبادرة المنسوبة للسيسي شخصياً، نظراً لكثرة ظهوره بالدراجة. وسرّبت بعض الأذرع كمواقع "المال" و"القاهرة 24" ما مفاده أن وزارة الإنتاج الحربي هي التي ستقوم بتصنيعها محلياً، ويشرف عليها الاتحاد المصري الرياضي للجامعات، وأن المبادرة ستبدأ بثماني جامعات حدودية وقليلة الكثافة.

لم يجد المغردون غير السخرية الشديدة من نظام السيسي الذي خفض ميزانية الصحة والتعليم. وتعجب وليد علي: "‏دولة بترفع الدعم عن شعب٣٢% منه تحت خط الفقرعاملة مبادرة ‎#عجلة_لكل_مواطن #الدولة_الهبلة".
وكتب كريم "‏بدل ما نوفر فصول للطلبة اللي قاعدين ع الأرض.. بدل ما نوفر سراير في المستشفيات للمرضى.. بدل ما نفتح مصانع ونوفر شغل للشباب العاطل.. بدل ما نوفر دخل مناسب وحياة كريمة للمواطن.. الحكومة هتوفر عجلة لكل مواطن".
وانتقد مصطفى ماريا "‏كلمة مهمة #عجلة_لكل_مواطن الي بيحب يقلد نجاحات الغرب لازم ينقل الفكرة كاملة.. أوروبا عاملة الرصيف لا يقل عن ٣ متر فيه تحديد متر للعجلات ممنوع المشاه يمشوا فيها.. النقل الجماعي بيخلص السيارة أقل مترو ترام باصات.. القاعدة الأولى العجلة أولا يعني لما تعدي الشارع لازم السيارة تقف ليك الأولوية".
ووصفها أوس "‏‎دي سبوبة وهيصة جديدة للسيسي". وسخر أمير طارق "‏إحنا هنبيع عجلة لكل مواطن حفاظاً على صحته بس ميضرش يعني أننا ندخل مبيدات مسرطنة البلد".
وغرد محمد بشري "‏‎وعايز أحيي الشركة الصهيونية اللي بتلمع سيادته على أفكارها العظيمة وأؤكد أن المبالغ اللي بتاخدها تستحق فعلا… في عز اللي إحنا فيه والفشل على كل الأصعدة قرروا يلهونا بحكوية عجلة لكل مواطن…. وعلى رأي المثل الفاضي يعمل قاضي".
وقال أبو مؤمن "‏‎أنا أعرف أن الدول تعمل مبادرات لتوفير سكن محترم لكل مواطن أو تعليم محترم ولا رعاية صحية لكل مواطن إنما عجلة لكل مواطن دي جديدة أووووي".
ولمح نور علي للسيسي ساخراً "‏لما يكون رئيس دماغه في الطراوة يكلمك عن عجلة لكل طالب.. طب إعمل وجبة لكل طالب.. ديسك لكل طالب.. كوب لبن وزجاجة ميه نضيفة لكل طالب.. وقبل ده خف عن أبو كل طالب عشان يقدر يصرف على ابنه أو بنته ويعلمه تعليم كويس بدل ما يطلع مضمحل زي ناس".
وانتقد أحمد مجدي "‏فالحين يقولون عجلة لكل طالب ومعرفش إيه والتعليم اللي هو الأساس اللي معمول علشانه الجامعة فيه ظلم. ‎#تالتة_انتساب_تجارة_حلوان_مظلومة".
600 3764 - سخرية من مبادرة السيسي "دراجة لكل طالب"...."سبوبة جديدة في تعليم ووطن ضايع"

قد يعجبك ايضا